Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Miksi alaselkä on kipeä

Lisätty 28.02.2019

Alaselän kipu on hyvin yleinen vaiva, jonka syy on selvitettävä. Vain noin 7% selkäkivuista johtuu jostakin selkäsairaudesta tai hermojuuriongelmasta. Muita syitä alaselkäkipuun voi olla esimerkiksi lihaskireydet tai venähdykset. Alaselkäkivun syy löytyy usein lantion tai alaraajojen alueelta. Aloitettaessa hoitoa on tilanne tutkittava tehokkaimman hoitotuloksen saavuttamiseksi. Tutkiminen alkaa oirekuvauksella, josta lähdetään purkamaan tilannetta auki. Ryhdin ja liikkuvuuden tarkastelun jälkeen tiedetään mitä kudoksia lähdetään hoitamaan. Oli sitten kyse lihaksista, faskioista eli lihaskalvoista tai nivelistä.

Tässä artikkelissa käsitellään erilaisia alaselän vaivoja, ja miten niitä voidaan hoitaa.

 

Lonkankoukistajat alaselkäkivun taustalla

 
Eräs todella yleinen tilanne alaselkäkivulle on lonkankoukistajien kireys. Omahoitona kannattaa opetella lonkankoukistajien liikkuvuusharjoitteiden oikeaoppiset suoritukset. Sitten niitä liikkuvuusharjoitteita kannattaa tietysti tehdä säännöllisesti. Näistä tulossa ohjeistusta myöhemmin.
Lonkankoukistajat voivat kiristyä passiivisessa pidossa, eli istuessa. Toinen vaihtoehto niiden kiristymiselle on istumisen vastakohta, nimittäin ylirasittuminen. Monesti lonkankoukistajien kireyttä esiintyy joidenkin urheilulajien harrastajilla tai ne voivat liittyä tiettyihin ammattikuntiin, jotka tekevät fyysisesti rasittavaa työtä.
 

Miksi lonkankoukistajat vaikuttavat alaselkään

 
Anatomisesti osa lonkankoukistajien lihaksista lähtee etureiden yläosasta tai suoliluusta lonkan läpi ja vatsan ali kiinnittyen kaikkiin lannerangan alimpiin nikamiin.
Reisiluu ja suoliluu ovat rakenteellisesti huomattavasti vahvempia kuin yksittäiset nikamat puhumattakaan välilevyistä, joiden tehtävänä on sallia liikettä nikamien välillä. Siksi lonkankoukistajien kireän lihasrungon on helpompi saada vaikutusta alaselkään. Sen lisäksi selkärangan yhtenä tehtävänä on suojella hermoja, joten ei ihme että siellä tuntuu helpommin pahalta.
 
 

Miten alaselkää hoidetaan 

 
Lonkankoukistajien kireydestä johtuva alaselän kiputila on yksinkertainen hoitaa kuntoon. Itse voit avata lonkankoukistajia laadukkailla liikkuvuusharjoitteilla. Näillä liikkuvuusharjoitteilla on muuten toinenkin hyöty, se nimittäin vaikuttaa mielialahormoonin serotoniinin tuotantoon, sitä tehostavasti. Eli saat liikkuvat lonkat, pääset alaselkäkivuista eroon ja sinulla on hyvä mieli!
Jos ongelma piilee lonkankoukistajissa, hoitotapahtumassa avainasemassa on etureidet ja lonkankoukistajat. Tietysti ärtynyt alaselkä vaatii myös oman huomionsa. Lisäksi saat ammattilaisen laatiman omahoito-ohjeen, joka on tapauksesta riippuen juuri sitä liikkuuvuusharjoittelua, joskus myös keskivartalon vahvistamista.
Jo muutamalla säännöllisellä käyntikerralla saadaan kireät lonkankoukistajat liikkumaan normaalisti. Lisäksi alaselkävaivojen uusiutumista voidaan ehkäistä tehokkailla harjoitteilla, joilla pidetään keskivartalo vahvana ja lonkan liikkuvuus kunnossa.
Kun ne lopulta saadaan auki, on loppu enää itsestäsi kiinni ja melko helpolla pääset silti.
 
 

Lonkankoukistajat myös vaikuttavat ryhtiin

 
Kun lonkankoukistajat on saatu auki, saat ylläpidettyä hyvää ryhtiä helpommin. Hyvällä ryhdillä myös optimaalinen hormonitoiminta aukeaa. Kun lonkkien aukeaminen nostaa suorituskykyä, joka on erityisesti urheilijoille tärkeää. Avoimet lonkankoukistajat lieventää tai poistaa selkäkipuja niin alaselästä kuin yläselästäkin!
 
 

Muita alaselän vaivoja

 
Myös selkärangassa voi olla poikkeamia. Esimerkiksi nikamasiirtymää. Näihin tilanteisiin hierojana voidaan auttaa käsittelemällä rankaa, siten että saadaan tehostettua aineenvaihduntaa selkärankaan. Lisäksi hieronta vapauttaa lihaksia, jotka tuppaavat kiristymään selän ympärillä. Joskus pelkästään lihaskireyden poistumisella ja selkärangan mobilisaatiolla saadaan nikamat takaisin paikoilleen.
Hoito-ohjeena nikamasiirtymä tilanteissa (esim. spondylolyysi tai spondylosisteesi tms.) suosittelen vahvistamaan keskivartaloa, sillä keskivartalon lihakset tukevat selkärankaa. Mitä vahvempi keskivartalo suhteessa vaivaan, sen enemmän pystyt irrottelemaan. Tästä löytyy äärimmäisen hyviä esimerkkejä asiakaskunnastani ihan kontaktilajien SM-tasolle asti.
 
Lantion asento on myös yksi merkittävä tekijä. Se voi olla eteenpäin kiertynyt, taaksepäin kiertynyt tai toinen puoli on korkeammalla kuin toinen. Nämä kaikki viittaavat eri lihasryhmien kireystiloihin tai joidenkin nivelien toimintahäiriöön. Pelottavia sanoja, mutta ei hätää! Kun tiedetään mikä kohta vaivaa, niin asia saadaan etenemään! Työkalupakistani löytyy paljon hoitokeinoja erilaisiin tilanteisiin ja kontaktilistastani löytyy myös erillaisiin erikoistapauksiin erikoistuneita spesialisteja.
 
 
 

 

Jos kärsit alaselän kiputiloista, älä jää yksin. Varaa aika, hoidetaan selkä paremmaksi.